تعریف مناقصه چیست؟

مناقصه گزار به چه کسی اطلاق می شود؟

چند نوع مناقصه وجود دارد؟ طبقه بندی مناقصات به چه صورت می باشد؟

روشهای انجام مناقصه چیست؟

فرآیند برگزاری مناقصات شامل چه مراحلی است؟

اسناد مناقصه شامل چه مواردی می شود؟

مفاد فراخوان مناقصه (آگهی مناقصه) شامل چه مواردی میشود؟

چگونه به دعاوی بین مناقصه گر و مناقصه گزار رسیدگی می شود؟

[raw] (بیشتر…)[/raw]

با سلام خدمت شما کاربران عزیز

بسیاری از کارگران از حق و حقوق خود اطلاعات کافی ندارند و به همین سبب در مواجه با کارفرمایان و ایجاد اختلاف فی مابین توانایی و قدرت برخورد کافی را برای اخذ حقوق خود ندارند. در این مقاله چند مورد از حقوق کارگران و آنچه که آنها باید بدانند را بیان می کنم.

[raw] (بیشتر…)[/raw]

 

با توجه به این که بسیاری از کاربران عزیز نمی توانند از طریق اینترنت مالیات بر ارزش افزوده خود را تکمیل نمایند نکاتی را به شما اموزش می دهیم که می توانید به راحتی فرم مالیات بر ارزش افزوده خود را تکمیل نمایید:

مرحله اول:
ابتدا به سایت www.evat.ir مراجعه نمایید و بر روی گزنیه تسلیم اظهارنامه عادی کلیک نمایید .

 

مرحله دوم:

2014-09-23_045610

 

نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید:

2014-09-23_045449

مرحله سوم:

سال عملکرد و شماره دوره خود را انتخاب نمایید:

مرحله چهارم:

در صورتی که برای اولین بار می خواهید فرم مالیات بر ارزش افزوده را تکمیل نمایید اطلاعات مشخصات مودی را تکمیل نمایید (نام ونام خانوادگی ،کد ملی،استان و شهر مورد نظرو ادرس ) و در غیر این صورت مانند تصویر زیر عمل نمایید:

توجه : پس از تکمیل نمودن فیلد فروش کالاها سایر فیلد ها تکمیل می شود و دیگر نیازی به تکمیل سایر فیلد ها نمی باشد.

مرحله پنجم:

و در پایان به پایین برگه رفته و با وارد کردن نام و نام خانوادگی بر روی گزینه ثبت موقت و سپس تایید و مرحله بعد کلیک نمایید:

چکیده

مقاله حاضر سعی دارد که با برشمردن موارد مهم ادعاهای قراردادی پیمانکاران، یک نگاه پیشگیرانه درجهت جلوگیری از به اختلاف کشیده شدن رابطه پیمانکار و کارفرما ارائه کند.

[raw] (بیشتر…)[/raw]

سیاست در محیط کار ممکن است تعبیر خوبی نباشد، البته در این مقاله راجع به سیاست در ابعاد دولتی آن سخن نمی گوییم. سیاست اداری یا نحوه تقسیم و مدیریت قدرت و نفوذ در شرکت شما می تواند بخشی از شغل و کار شما باشد و این موضوع صرفنظر از دخالت و حضور معتمدانه شما در این حوزه یا علاقه به آن است.
برخی از کارکنان اظهار می دارند که علاقه ای برای ورود به بازی های قدرت ندارند اما بیش تر کارشناسان معتقدند بی اعتنایی به قدرت سازمانی حاصلی جز عدم توفیق در محیط کار نخواهد داشت. استفاده از قدرت سازمانی به مفهوم باقی ماندن در مجموعه عوامل تاثیرگذار بر تصمیم گیری ها تلقی می شود. سیاست در محیط کار زمانی تقبیح می شود که هر یک از کارکنان به تنهایی در پی اهداف شخصی خود باشند. بهتر است سیاست در محیط کار را همانند یک برنامه استراتژیک و راهبردی در نظر بگیرید که طی آن افراد تلاش می کنند تا به منابع مورد نیاز جهت تکمیل اهداف سازمانی خود نایل آیند. اغلب اوقات کسانی برنده خواهند بود که ضمن بهره وری به موقع از قدرت، به طرزی قابل احترام با دیگر عوامل ذی نفوذ به ائتلاف های مرحله ای برای رسیدن به اهداف مشخص سازمانی دست بزنند. شاید خالی از لطف نباشد تا جهت رفع برخی از ابهامات درخصوص قدرت در سازمان و منشا و پایگاه آن نیز صحبت به میان آید.

1365573240_mbanews.bisines2

منشا قدرت جایی است که از آن جا کسب قدرت می شود مثلا پست و مقام سازمانی می تواند حامل قدرت برای صاحب منصب شود یا ویژگی های شخصی مانند اندام ورزیده و تنومند و سرعت عکس العمل به عوامل محیطی یا تخصص در رشته ای به خصوص و نیز داشتن فرصت برای کنترل اطلاعات همگی می تواند موجب قدرت برای افراد شود. اما پایگاه قدرت یعنی آن چیزی که می توان به وسیله آن بر دیگران اعمال نفوذ کرد؛ نظیر زور، پاداش و آگاهی یا دانش، اما خود قدرت همان توان نفوذ بر دیگران است که علت آن وابستگی افراد تحت نفوذ به افراد صاحب نفوذ تحلیل می شود.
در این جا ۹ گام به منظور توفیق در محیط کار و همچنین کسب احترام دیگران به ایده ها و نظرات تان تقدیم می شود:

۱) نحوه انجام کارها را در سازمان و محیط کار مشاهده و بررسی کنید. برای رسیدن به این مقصود می توانید چند سوال مهم را مطرح کرده و پاسخ های آن ها را پیدا کنید مثلا ارزش های (تجاری) اصلی سازمان کدام است و چگونه محقق می شود؟ آیا نتایج کوتاه مدت ارزشمندتر است یا کارهای بلندمدت؟ تصمیم گیری ها چگونه به انجام می رسد؟ چه مقدار مخاطره و ریسک در سازمان پذیرفته می شود؟ پاسخ به چنین سوالاتی می تواند بهترین و واقعی ترین حس را در مورد فرهنگ سازمان تان در شما ایجاد کند و درک خوبی را از محیطی فراهم آورد که در آن به فعالیت اشتغال دارید.

۲) نیمرخی از افراد صاحب نفوذ و قدرتمند سازمان، تهیه کنید. به نوع ارتباطات، شبکه روابط و نوع طرح هایی که اغلب مورد موافقت آنان قرار می گیرد، توجه کنید. سعی کنید در حد توان و قدرت خود در راستای آن اهداف و الگوها تلاش کنید.

۳) ابتکارات و طرح های استراتژیک شرکت را تعریف و مشخص کنید. مهارت های خود را به منظور تطبیق و تناسب با طرح های شرکت، به روز و به هنگام کنید مثلا عقب ماندن از رویکردهای فن آوری، کیفیت یا خدمات مشتریان که می تواند از عوامل کلیدی توفیق کسب و کار و شرکت شما محسوب شود، اصولا قابل تحمل نیست.

۴) تصویری اثربخش از فردی در اذهان ایجاد کنید که فعالیت هایش به ثمر می رسد و به دنبال نتایج کارهاست. ارتباطات، تلاش و فعالیت هایی که حاصلی نداشته باشند، به خصوص در شرایطی که سازمان ها بر کمیت گرایی و نتایج حاصله تاکید می کنند، موجب تقدیر و احترام نخواهد بود.

۵) از این که کارهای تان را به اطلاع دیگران برسانید، هراسی به خود راه ندهید. اگر هیچ کس از کارهای خوب و ثمربخش شما اطلاعاتی نداشته باشد، ممکن است در بازی سیاست اداری، آن جا که واقعا شایستگی برد را دارید، بازنده شوید. در هر زمان که فرصت مناسبی فراهم می شود، اجازه دهید تا دیگران از نتایج کارها و اقدامات شما مطلع شوند. اگر نتوانید اهمیت و نتایج وظایفی را که در سازمان برعهده دارید و بر انجام آن ها متمرکز شده اید را برای دیگران روشن کنید، بدون تردید در میان همکاران بر خورده و پنهان خواهید ماند.

۶) با همه محترمانه رفتار کنید. هیچ گاه با همکاران رفتاری تبعیض آمیز و نامحترمانه نداشته باشید. قطعا نمی دانید که شبکه ارتباطی دیگران شامل چه افرادی است و ماهیت این ارتباطات چیست. بنابراین اثرهای هرگونه رفتار ناهنجار با دیگران به نوعی به خود شما بازگشت خواهد کرد.

۷) شدیدا خود را با یک گروه پیوند نزنید. در هر سازمان گروه های رسمی و نیز گروه های غیررسمی به فعالیت مشغول هستند. گروه های رسمی هر سازمان یا شرکت عبارت از تعداد افرادی هستند که در یک فرآیند شغلی به کار اشتغال دارند مانند کارکنان واحد مالی و حسابداری و اما گروه های غیررسمی به تعداد افرادی اطلاق می شود که حسب سلایق و علایق شخصی و خصوصی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. اگر قصد دارید مدت ها در همین سازمان باقی بمانید، بهتر است با تمامی گروه های رسمی و غیررسمی ارتباط داشته باشید و خود را صرفا در یک گروه محصور نکنید. زیرا با این که ممکن است در حال حاضر ائتلاف فعلی قدرتمندتر از همه باشد، اما ماهیت سازمان ایجاب می کند که منافع تمامی گروه های ذی نفع به نوعی تامین شود، بنابراین جابه جایی قدرت و رهبری سیاسی در سازمان که عموما در سطوح میانی و عملیاتی شکل می گیرد، امری متداول است.

۸) باید بتوانید به نحوی متقاعدکننده ارتباط برقرار کنید. برای این که بتوانید توجه دیگران را به ایده ها و طرح های خود معطوف کنید، باید با پشتوانه حقایق و نمونه های انکارناپذیر بر نظرات خود تاکید ورزید. سیاستمداران قدرتمند می توانند پیام خود را با شنوندگان و مخاطبان خود مطابقت دهند یا به عبارتی قادر به ارایه پیام خود به زبان مخاطبان هستند و البته همیشه برای این کار کاملا آماده هستند.

۹) با خودتان صادق باشید. پس از آن که دورنمای سیاسی شرکت را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادید، چنانچه به این نتیجه رسیدید که این جا جای شما نیست، آماده جابه جایی شوید. همه شرکت ها و سازمان ها این طور نیستند اما برخی سازمان ها در واقع اصرار بر حفظ و حتی ارتقای رفتارهای ناصادقانه، ناجوانمردانه یا غیراخلاقی دارند. طبیعی است که برنده شدن در چنین صحنه هایی هیچ ارزشی ندارد. موافق نیستید؟

با سلام خدمت شما کاربران عزیز

نداشتن اطلاعات کافی در زمینه پرداخت مالیات برای مودیان باعث محرومیت آنها از بعضی تسهیلات و معافیت های مالیاتی میشود و همچنین جرایم را برای آنها به همراه دارد. در این مقاله فرآیند وصول مطالبات و همچنین شرایطی که بعد از عدم پرداخت مالیات برای مودی بوجود می آید را به صورت خلاصه بیان می کنیم
وصول مالیات با صدور و ابلاغ برگ قطعی مالیات به مودی آغاز شده و در ادامه مودی با مراجعه به واحد مالیاتی نسبت به پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی خود اقدام می نماید. در این حالت اگر بدهی های مالیاتی مودی تسویه شود، عملیات وصول مالیات به پایان می رسد. اما در صورت عدم تسویه، وصول مالیات به اداره وصول و اجرا محول خواهد شد. هرگاه مودی، مالیات قطعی شده خود را در مهلت مقرر ۱۰ روزه از تاریخ ابلاغ برگ قطعی پرداخت ننماید ، دریافت مالیات به مرحله عملیات اجرایی وارد می شود. این مرحله با صدور برگ اجرایی آغاز شده و این برگ که حاوی اطلاعات نوع و مبلغ مالیات، مدارک تشخیص قطعی بدهی، سال عملکرد، مبالغ پرداخت شده قبلی و جرایم متعلق می باشد، به مودی ابلاغ می گردد. در این مرحله مجددا از سوی اداره وصول و اجرا فرصتی برای پرداخت یا ترتیب پرداخت تعیین میشود و اگر توافقات در مهلت مقرر به انجام برسد، بدهی مالیاتی مودی تسویه و عملیات اخذ مالیات خاتمه می یابد. در غیر اینصورت عملیات اجرایی وارد مرحله جدید می شود. هرگاه مودی پس از ابلاغ برگ اجرایی ظرف یک ماه، مالیات مورد مطالبه را کلا پرداخت نکند و یا نسبت به ترتیب پرداخت آن اقدام ننمایند، به اندازه بدهی وی که شامل اصل و جرایم متعلق پس از کسر پرداخت های قبلی می باشد به اضافه ۱۰ درصد بدهی، از اموال نقدی و منقول وی توقیف شده و اگر اموال منقول مودی تکافوی بدهی او را ننماید و یا به اموال منقول وی دسترسی نباشد از اموال غیرمنقول و مطالبات مودی توقیف شده و با فروش اموال توقیفی از طریق مزایده و انتشار آگهی، بدهی مودی و هزینه های مربوط تسویه می گردد. همچنین در صورتی که اموال مودی طی عملیات اجرایی توقیف شده باشد و وی تا ده روز از تاریخ توقیف اموال نسبت به پرداخت و یا تقسیط تمام بدهی به اضافه ۱۰ درصد آن و هزینه های متعلقه
اقدام نماید، از اموال خود رفع توقیف خواهد نمود و اگر سازمان امور مالیاتی قصد فروش اموال توقیفی را داشته باشد و مودی درخواست نماید، در شرایط مساوی، اولویت خرید اموال توقیفی با مودی می باشد. ضمنا برای ارزش گذاری اموال توقیفی از کارشناسان ذیصلاح استفاده می شود و در این خصوص، ارزیابی توسط کارشناسان ارزیاب اداره امورمالیاتی صورت گرفته و چنانچه مودی نسبت به ارزیابی مذکور اعتراضی داشته باشد می تواند ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ، کتبا با تودیع حق الزحمه ارزیابی طبق مقررات مربوطه، تقاضای ارزیابی توسط کارشناس رسمی دادگستری را نماید مشروط بر اینکه گزارش کارشناس مربوطه ظرف ۱۵ روز از تاریخ تقاضای مودی تهیه و به اداره امور مالیاتی ارائه گردد.

با عرض سلام به همه کاربران محترم 

در بخش قبلی ، مقدماتی در مورد شرکتهای پیمانکاری خدمت شما عنوان کردیم . در این بخش بیشتر در مورد موارد قانونی قراردادهای پیمانکاری توضیحاتی می دهیم .یکی از این موارد نحوه اجرای تکالیف بیمه ای پیمانکاران  است.

تمامی پیمانکاران اعم از حقیقی و حقوقی پس از انعقاد قرارداد باید اقدامات زیر را انجام دهند :

  • ارائه یک نسخه از قرارداد منعقد شده به شعبه تامین اجتماعی محل پروژه

  • تشکیل پرونده و گرفتن کد کارگاهی

  • ارائه ماهانه لیست و و حق بیمه کارکنان به شعبه و پرداخت حق بیمه

نکته مهم این که در مورد قراردادهای مشمول طرح های عمرانی مانند راهسازی ، که حق بیمه بوسیله واگذارنده کار از محل اعتبار پروژه و صورت و ضعیت تامین و به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود .پیمانکار فقط باید لیست کارکنان را بصورت ماهانه تسلیم شعبه کند .

  • در صورتی که پیمانکار قسمتی از اجرای کار را به پیمانکاران فرعی واگذار نماید ، باید یک نسخه از قرارداد پیمانکاران فرعی را در اختیار شعبه مربوطه قراردهد و ملزم به ارسال لیست و حق بیمه کارکنان به شعبه تامین اجتماعی است .

حق بیمه قراردادهای موضوع ماده ۳۸ فانون تامین اجتماعی ، شامل میزان ناخالص کارکرد ، تاریخ شروع و خاتمه ، عمرانی یا غیر عمرانی بودن طرح به ترتیب زیر محاسبه می شود :

  1. حق بیمه قرارداد پیمانکاری مشمول طرح های عمرانی ۶٫۶ درصد ناخالص کارکرد قرارداد محاسبه می شود .

  2. حق بیمه فاقد شرایط طرح های عمرانی در صورتی که دستمزدی باشد ۱۵ درصد ناخالص کارکرد است و در صورتی تهیه مصالح بر عهده پیمانکار باشد ۷ درصد ناخالص کارکرد به اضافه بیمه بیکاری متعلقه که یک نهم حق بیمه است محاسبه می شود .

  3. صدورمفاصاحساب هر یک از قرارداهای پیمانکار منوط به پرداخت حق بیمه ها به همین ترتیب است.

لازم به ذکر است کارفرمایان از هر صورت وضعیت ۵ % بابت بیمه کسر می کنند و آن را به صورت سپرده نگهداری می کنند و پس از ارائه مفاصا حساب آن را به پیمانکار پرداخت می کند .پس از خاتمه پیمان ، پیمانکار بر اساس درصدهای ذکر شده ( ۶٫۶ ، ۱۵ ، ۷ ) و ۹/۱ بیمه بیکاری ، بیمه خود را محاسبه می کند . اگر این مبلغ از مبلغ لیست ماهانه ارائه شده بیشتر باشد ، باید مابه التفاوت آن را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند ولی اگر این مبلغ کمتر از لیست ماهانه باشد مبلغی به پیمانکار مسترد نخواهد شد.

به نام خدا و با سلام و خسته نباشید محضر کاربران عزیز ، یک خسته نباشید به همه دوستانی که در حال جمع و جور کردن کارهای اظهارنامه عملکردشون هستند و این روزها فشار کاری زیادی را تحمل می کنند . اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۹۲بصورت کاملا” الکترونیکی ارائه خواهد شد . فرم های اظهارنامه الکترونیک عملکرد سال ۱۳۹۱ جهت تسلیم تا تیرماه ۱۳۹۲ روی سایت www.tax.gov.ir قرار داده شده که این فرمها باقابلیت چاپ به عنوان پیش نویس و به منظور آماده سازی اطلاعات جهت ثبت در سامانه الکترونیکی اظهارنامه با قابلیت PDF قرار داده شده است. همانطوریکه می دانید در سال های قبل شما باید اظهارنامه کاغذی را قبل از اظهارنامه الکترونیکی تنظیم می کردید و به حوزه های مالیاتی ارائه می دادید .

منظور از اظهارنامه کاغذی این است که در سنوات قبلی شما باید این اقدامات را برای ارائه اظهارنامه انجام می دادید :

• دانلود نرم افزار اظهارنامه الکترونیکی از سایت سامانه عملیات الکترونیکی مودیان
• نصب و راه اندازی نرم افزار
• تکمیل اظهارنامه الکترونیکی
• تهیه پرینت پیش نویس اظهارنامه به همراه کنترل نهایی
• ارسال اطلاعات با امضا و یا بدون امضای الکترونیک
• در پایان چاپ نهایی اظهارنامه الکترونیکی عملکرد

نکته ای که ارائه دراظهارنامه امسال باید توجه داشته باشید لینک شدن سامانه ارسال اظهارنامه الکترونیکی با شماره اقتصادی است . بدین صورت که همه اشخاص حقیقی و حقوقی باید مرحله پیش ثبت نام در سامانه صدور شماره اقتصادی انجام داده باشند و کد رهگیری را دریافت کرده باشند ، در غیر اینصورت قادر به ارسال اظهارنامه الکترونیکی عملکرد نخواهند بود . شایان ذکر است شرط ارسال اظهارنامه الکترونیکی برای مودیان حقیقی درج کد رهگیری پیش ثبت نام شماره اقتصادی و برای اشخاص حقوقی نام کاربری و کد رهگیری سامانه ثبت نام شماره اقتصادی می باشد. لذا در صورتیکه تاکنون در این خصوص اقدامی ننموده اید در اسرع وقت نسبت به دریافت موارد ذکر شده (شماره رهگیری سامانه ثبت نام و یا نام کاربری) از سامانه صدور شماره اقتصادی اقدام نمایید.

همچنین کاربران عزیز با مراجعه به آدرس www.tax.gov.ir می توانند راهنمای تکمیل اظهارنامه مشاغل الف ، ب ، ج را دانلود کرده و پس از مطالعه دقیق نسبت به ارسال اظهارنامه اقدام کنند . به نظر می رسد سازمان امور مالیاتی کشور تمامی تلاش خود را برای راحتتر ارسال نمودن اظهارنامه الکترونیکی عملکرد سال ۹۱ بکار بسته است .

امید است همه دوستان عزیز اظهارنامه قابل قبولی را ارائه نمایند .

با آرزوی موفقیت برای شما کاربران عزیز .

به نام خدا

سلام عرض می کنم به همه کاربران عزیز و گرامی ، امروز هم در خدمت شما هستم با ارائه یکی دیگر از آیتم های مهم مالیاتی . شاید هنوز تعداد زیادی از مودیان مالیاتی علی الخصوص اشخاص حقیقی و صاحبان بنگاه های اقتصادی اعتقاد عجیبی به علی الراس شدن و عدم ارائه دفاتر داشته باشند ، این در حالی است که شاید اطلاعات کمی نسبت به خطرات و تهدیدهای شدید مالیات بر ارزش افزوده داشته باشند . اخیراً نامه ای از طرف سازمان مالیات بر ارزش افزوده برای تعدادی از بنگاه ها ارسال شده که موضوع اصلی آن حسابرسی و رسیدگیی به اسناد مربوط به دوره های گذشته است . به عنوان مثال نامه مربوط به سال ۱۳۹۰ می باشد. شاید اینگونه مودیان اقدام به تکمیل و ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده کرده باشند ولی چیزی که مهمه ملاک و معیار محاسبه و اعتبار  مالیاتی است .

وقتی شخصی در آن سال علی الراس می شود ، مطمئناً درآمد ها و خریدهایی که در اظهارنامه عملکرد اظهارداشته مورد قبول نبوده و فقط اعمال ضریب میزان درآمد و مالیات سالیانه مشمول مالیات او را مشخص می کند.

تا اینجا شاید حتی با تشخیص مالیات ازطریق علی الراس مشکل زیادی بوجود نیاید و میزان مالیات و جریمه ای که توسط مودی پرداخت می شود ، خیلی غیر قابل تحمل نباشد. ولی خطر از طرف مالیات و عوارض بر ارزش افزودهاست . سازمان مالیات بر ارزش افزوده برای تشخیص مبالغ قابل محاسبه ابتدا نامه ای به عنوان استعلام به حوزه مالیاتی ارسال می کند که در جواب این نامه حوزه ، کل مبلغ درآمد را که ازطریق علی الراس تشخیص داده شده است را اعلام می کند و خیلی راحتتر از آن چیزی که تصور شود میزان درآمد هر دوره ۳ ماهه را مشخص می کند.

به عنوان مثال وقتی در فرآیند علی الراس میزان و حجم خرید شما روشن شود بر طبق همان ضریب اعمال شده ومیزان فروش و درآمد شما محاسبه می شود مثلاً ۵۰۰ میلیون خرید با ضریب ۲۰ درصد می شود مجموع ۶۰۰ میلیون فروش . این ۶۰۰ تقسیم بر ۴ دوره می شود ۱۵۰ میلیون میزان درآمد فروش برای هر دوره و خرید هم صفر ( به دلیل علی الراس شدن ) در نظر گرفته می شود . در ادامه اگر هم جریمه تاخیر و عدم ارائه دفاتر و اسناد داشته باشید جرائم ماده ۲۲ و ۲۳ مالیات بر ارزش افزوده برای شما در نظر گرفته می شود و مبلغی که برای طلب مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می شود یک مبلغ بسیار بزرگ و غیر قابل تصور خواهد بود .

این گزارش بر طبق ماده ۲۶ سازمان مالیات بر ارزش افزوده برای مودیان ارسال می شود و نام سربرگ آن ( برگ مطالبه /استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده عمومی ) می باشد. مبلغ فروش برای هر فصل و مبلغ مالیات و عوارض به صورت تفکیک و جداگانه مشخص می شود . همینطور در هر دوره میزان جرائم مربوط به ماده ۲۲ و ماده ۲۳ هم تشخیص داده شده و ثبت شده است . البته می توان با اعتراض تا مهلت ۲۰ روزه فرصتی برای کاهش مبلغ داشته باشید ولی چیزی که مهم است فاصله زیاد میزان فروش ها با مبالغی است شما برای هر دوره ۳ ماهه در اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده می باشد.

امیدوارم اگر تا کنون اعتقاد عجیبی به علی الراس شدن بوده با این اطلاع رسانی کنار گذاشته شود و همه کاربران بر دفاتر و اسناد قابل استناد تمرکز و توجه کنند.

موفقیت یکایک شما دوستان را آرزومندم .

سازمان امور مالیاتی به ابهامات مودیان پاسخ می دهد:

اگر وارد سایت Tax.gov.ir شوید بخش پاسخ به سوالات رایج را می بینید که به تازگی توسط سازمان امور مالیاتی راه اندازی شده تا مودیان بتوانند با آسودگی خاطر بیشتری اظهارنامه ها و دیگر تکالیف خود را ارائه کنند. باهم سوالات مهم این بخش را مرور می کنیم :

۱) عدم ثبت نام مجدد مودیان: فرآیند ثبت نام الکترونیکی مودیان مالیاتی (به صورت دو مرحله‌ای) برای هر مودی فقط و فقط یک نوبت انجام می‌پذیرد. بنابراین آن دسته از مودیان گرامی که در دو سال اخیر اقدام به ثبت نام الکترونیکی نموده‌اند، به هیچ وجه نبایستی اقدام به ثبت نام مجدد برای همان بنگاه اقتصادی نمایند و می‌توانند با استفاده از اطلاعات ثبت نام قبلی نسبت به انجام امور مالیاتی الکترونیکی خود اقدام نمایند.

۲) روش اخذ مجدد کد رهگیری مفقود شده: آن دسته از مودیان که کد رهگیری ثبت نام الکترونیکی ایشان مفقود گردیده است، می‌توانند با مراجعه به بخش “ثبت نام و صدور شماره اقتصادی” سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی www.TAX.gov.ir و با استفاده از امکان “یادآوری کد رهگیری و اطلاعات ثبت نام” نسبت به دریافت مجدد این کد اقدام بعمل آورند.

۳) عدم پیش ثبت نام سایر شرکای واحدهای شغلی مشارکتی: آن دسته از واحدهای شغلی (کسبی) اشخاص حقیقی که مالکیت آن به صورت مشارکتی می‌باشد، در مرحله پیش ثبت نام صرفاً یکی از شرکا (شریک اصلی) به عنوان نماینده واحد شغلی نسبت به پیش ثبت نام اقدام می‌نماید.
در مرحله دوم ثبت نام الکترونیکی و پس از دریافت پاکت نام کاربری و رمز عبور، اطلاعات سایر شرکا دریافت و در سامانه ثبت می‌گردد. کلیه شرکای واحد کسبی، پس از ثبت اطلاعات ایشان در مرحله ثبت نام، بایستی با استفاده از کد رهگیری مرحله پیش ثبت نام شریک اصلی نسبت به ارائه اظهارنامه انفرادی اقدام نمایند.
شایان ذکر است در صورت وجود اطلاعات شرکا در سامانه ثبت‌نام مودیان و یا سامانه مدیریت عملیات مالیاتی مشاغل امکان تسلیم اظهارنامه برای کلیه شرکای واحد شغلی فراهم خواهد بود.

۴) کد پستی ثبت‌نام، مربوطه به محل فعالیت: در فرآیند ثبت نام الکترونیکی کد پستی که مودیان، به ویژه صاحبان محترم مشاغل، در بخش نشانی محل فعالیت ارائه می‌نمایند، بایستی مربوط به محل فعالیت شغلی ایشان بوده و به هیچ وجه کد پستی محل سکونت مودی در این بخش قابل قبول نمی‌باشد.

۵) نحوه آگاهی مودیان از آخرین وضعیت ثبت‌نام: مودیان گرامی می‌توانند با مراجعه به گزینه “پیگیری سریع وضعیت ثبت‌نام شماره اقتصادی” در بخش “ثبت‌نام و صدور شماره اقتصادی”، سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی: www.TAX.gov.ir نسبت به استعلام آخرین وضعیت خود در فرآیند ثبت‌نام الکترونیکی اقدام نمایند. این امکان برای واحدهای پاسخگوئی ادارات کل امور مالیاتی نیز پیش‌بینی گردیده است.

۶) ثبت‌نام الکترونیکی مودیان، شرط بهره‌مندی از مزایای اظهارنامه الکترونیکی: انجام ثبت نام الکترونیکی مودیان، شرط بهره مندی از خدمات تسلیم الکترونیکی و غیر حضوری اظهارنامه می‌باشد. در این ارتباط تکالیف مودیان حقوقی (شرکت‌ها) و اشخاص حقیقی (صاحبان واحدهای کسبی شغلی) به قرار زیر می‌باشد:
الف) اشخاص حقوقی: این دسته از مودیان بایستی پس از پیش ثبت نام و انجام اعتبارسنجی مربوطه، نسبت به تکمیل مرحله دوم ثبت نام الکترونیکی اقدام نموده باشند.
ب ) اشخاص حقیقی: این دسته از مودیان بایستی پس از پیش ثبت نام، اطلاعات پیش ثبت نام ایشان در مرحلهاعتبارسنجی مورد تأیید قرار گرفته و یا نسبت به رفع ایرادات اطلاعات پیش ثبت نام خود اقدام نمایند تا اطلاعات مرحله پیش ثبت نام ایشان تأیید گردد.

۷) عدم نیاز به تحویل نسخه کاغذ اظهارنامه: بنا بر تصمیم سازمان امور مالیاتی کشور، مودیان محترم مالیاتی در سال جاری پس از تکمیل و ارسال نهایی اظهارنامه خود به صورت الکترونیکی نیازی به تسلیم نسخه کاغذی اظهارنامه به ادارات امور مالیاتی نخواهند داشت و اظهارنامه ارسال الکترونیکی نهایی شده، تسلیم قانونی شده تلقی می‌گردد.

۸) چگونگی بهره مندی از مزایای پرداخت الکترونیکی (غیر حضوری) مالیات: آن دسته از مودیان گرامی کهپیش ثبت نام الکترونیکی خود را به انجام رسانیده‌اند و اطلاعات مرحله پیش ثبت نام ایشان تأیید گردیده است، پس از دریافت پاکت حاوی نام کاربری و رمز عبور ثبت نام مرحله دوم، و با استفاده از نام کاربری و رمز عبور مذکور، می‌توانند از مزایای دریافت قبض و پرداخت اینترنتی مالیات بدون نیاز به حضور در ادارات امور مالیاتی و یا شعب بانک بهره‌مند گردند.